Novecanto zong op 09. 05.2015 de mooiste liederen uit 1 kwart eeuw koorzingen in Zaal Parnassus Oude houtlei 122, te Gent 




fotoM_3
fotoM_4
fotoM_6
Novecanto-flyer_25jaar_9mei15
Novecanto_KW_20
fotoM_2

Archief

Archief  Novecanto                  1990 - 2014

DSC_0820
DSC_0830
DSC_0869
DSC_0881
DSC_0880
DSC_0757
DSC_0800
DSC_0803
DSC_0823
DSC_0833
DSC_0840
DSC_0879
DSC_0868
DSC_0877

I am speaking to you 

2019

Vrouwen componeren (ook)...


“Natuurlijk!”, denken we anno 2019. Maar dat is niet altijd zo geweest.

Zo kreeg Fanny Mendelssohn, op huwbare leeftijd, van haar vader en broer te horen: “Vanaf nu is muziek voor jou een franje. Je moet voortaan je echtgenoot behagen en dienen.” Tijdgenoten beweerden nochtans dat ze minstens even begaafd was als haar broer Felix, die overigens regelmatig composities van haar onder zijn naam publiceerde.

Ook hadden vrouwen geen toegang tot opleiding, scholing, publicatie …, factoren die bijdragen tot de ontwikkeling van het compositorisch talent. Gelukkig is die strijd gestreden.
Ondanks al die hinderpalen zijn er steeds vrouwelijke componisten geweest. Al in 1902 werd een lexicon gepubliceerd, waarin 750 componistes vernoemd en besproken werden.

Ode aan vrouwelijke componisten

In dit concert laten we u het repertorium dat vrouwelijke componisten door de eeuwen heen bij elkaar schreven, ontdekken. U maakt kennis met werk van Fanny Mendelssohn Bartholdy, Ethel Smyth, Lili Boulanger, Libby Larsen e.a. …

Tintinnabuli

2018

Tintinnabuli, over klokken, over de natuur en over de gevaren van het ijzer... Koormuziek uit Estland door Novecanto en vrienden.



Tintinnabuli is een componeertechniek die door Arvo Pärt werd geïntroduceerd. Letterlijk is tintinnabuli het meervoud van tintinnabulum wat het latijn is voor klokje. Arvo Pärt is de meest bekende componist uit Estland maar hij is geen eenzame raaf. Estland heeft een rijke traditie van zingen en uiteraard ook van zingen in koor. Het vijfjaarlijkse 'Estisch zangfeest' is door Unesco op de lijst gezet van de meesterwerken van het oraal en immaterieel erfgoed van de mensheid.
In de laatste editie in 2014 zongen maar liefst 25.000 zangers uit diverse amateurkoren mee en telde het publiek 100.000 mensen. Op een bevolking van 1 miljoen mensen kan dat tellen. Geen wonder dat er bijzonder veel koormuziek geschreven wordt in Estland. De taal is echter voor niet-Estse koren niet evident.
Novecanto zal een bloemlezing zingen met o.a. werk van Arvo Pärt, Pärt Uusberg, Urmas Sisask en Veljo Tormis. Van deze laatste componist zingen we o.a. Raua Needmine, een sjamaanse bezwering om de gevaren van misbruik van ijzer en andere elementen uit de industrie af te wenden. Het werk is gecomponeerd naar een rune uit het Finse epos Kalevala.
Intermezzi met o.a.muziek voor 2- en 4-handig piano van Rein Rannap, de componist die klassieke muziek probeert te verzoenen met invloeden uit pop & rock, en van Urmas Sisask die het heelal en de sterren verklankt met een eigen modus, waarvan hij tot zijn eigen verwondering ontdekte dat die een modus is eigen aan Japanse muziek. Ook het openingsstuk 'Kellad' van Eino Heller, de leermeester van Arvo Pärt is geïnspireerd door klokgeluid.
We hopen met dit concert een ongekender deel van de Estse koormuziek in het Gentse te introduceren.

Iets met taal

2017

Voor ons nieuwe programma hebben we gegrasduind in partituren waarin eigenaardigheden van "taal" in zijn diverse aspecten te vinden waren. Sommige werken brengen enkel verschillende woorden over één onderwerp samen, andere spelen met eigenaardige benamingen: hoe komt men er toe om een groep uilen te omschrijven als "A parliament of Owls" en wat te denken van "A Medieval Bestiary" waarin dieren eigenschappen toegekend worden die dan ook nog eens als stichtend voorbeeld voor de mensheid zouden moeten dienen?

Wat zul jij, als je komt luisteren, zelf ontdekken rond taal in "To be what we are to be about", in "RAKATAKA", in "Miniwanka" en in "Being Peace"?

Uiteraard blijft het koor vasthouden aan de formule waarin we een gezonde afwisseling zoeken tussen gezongen, gesproken en gespeeld. En natuurlijk vergeten we ook nu het theatrale niet.

NOVECANTO koor, Dirigent Dominique Maes, Piano: Katrijn Friant, Woord: Peter Marichael, Saxofoon: Victor Herman e.a.

Floating Zoo

2016

Een programma dat zijn inspiratie haalt uit de noodzaak van biodiversiteit voor onze blauwe planeet.

Het centrale -voor ons allegorisch- werk is een oud bijbelverhaal: "Captain Noah and his Floating Zoo" van Joseph Horovitz en Michaël Flanders.
Daarnaast worden er ook liederen gebracht van Eric Whitacre (1970), Clément Janequin (1485-1558 ) en andere componisten.

A Long Time Ago 

2015